Een suite in het lloyd hotel - Amsterdam

Gepubliceerd op 30 juni 2021 om 20:02

Dicht aan het IJ in Amsterdam vind je het Loyd hotel, via een bekende travel instagrammer kwam ik in 'aanraking' met dit hotel (ik zag wat foto's). Ik sloeg destijds deze tip op in mijn telefoon en vergat hem weer voor een tijdje. Maar toen er weer wat meer vrijheden terug kwamen na een lange periode corona bedacht ik me ineens met mijn 'travelhart' :  laten we eens een nachtje weg gaan, gewoon in Nederland, niet te ver weg en gewoon met eigen vervoer. En zo kwam ik opnieuw terecht bij de tips in mijn telefoon en dus dit hotel.

De suite

Destijds was ik direct verliefd op de prachtige kamer met schommel en bad onder het raam. Een van de speciale suites die dit hotel aanbied en zo ging ik op onderzoek uit.

De suite die ik op het oog had is een 5 sterren suite, er zijn meerdere suites (je ziet op de website enkele beelden wel door elkaar waardoor je niet helemaal goed ziet welke beelden bij elkaar horen). Dit is een bewuste keuze van het hotel omdat wanneer je een 5 sterren kamer boekt je op voorhand niet weet welke kamer je krijgt, je kunt je laten verassen. Echter ben ik niet zo van de verassingen (haha) en trok ik de stoute schoenen aan en belde of ik niet gewoon een kamer kon bespreken (je weet vast wel, welke). Dit kon tegen een kleine meerprijs en op de datum die ik wilde was deze kamer nog vrij, dus dat was mooi gelukt! Verder vond ik het erg fijn dat er bij dit hotel ontbijt bij zat en dat we onze auto 2 dagen konden parkeren (eerder dan incheck en de dag van uitchecken mocht hij ook blijven staan. In Amsterdam is parkeren natuurlijk enorm duur dus dat probleem was al opgelost.

Een 8 maanden oude 'baby'

Verder werd dit ons eerste nachtje weg met Jeppe. We wisten op voorhand natuurlijk niet hoe hij zou reageren op een andere locatie (al slaapt hij wel eens bij de opa's en oma's). We kozen daarom voor een grote kamer zodat we zijn campingbedje ergens in een 'hoekje' konden zetten. Verder was er een mogelijkheid tot eten in het hotel en roomservice beschikbaar dus mochten we om wat voor een reden dan ook op de kamer moeten blijven dan zouden we gewoon kunnen eten. Als laatste hebben we thuis geen bad dus een bad was voor ons ook een must! We hebben nog even kort gekeken hoe dicht het centrum bij dit hotel vandaan was en gezien ons voorgenomen bezoek aan Artis checkte we daarvan ook de afstand. Beide leek ons goed te doen binnen 20 a 30 minuten. En zo werd dit hotel geboekt en werden ook de kaartjes voor Artis gereserveerd.

Geschiedenis

Geschiedenis gek als ik ben wilde ik graag weten wat de geschiedenis is van dit mooie oude gebouw. Je leest op de website dat er een tentoonstelling is die hierop inspeelt : 'In het originele trappenhuis is een permanente tentoonstelling te bezichtigen over de geschiedenis van Lloyd Hotel. Terwijl je de trap oploopt in een van de originele trappenhuizen, ontvouwt zich deze geschiedenis in objecten, foto’s en brieven. De tentoonstelling is opengesteld voor iedereen en is vrij toegankelijk'.

Uiteraard hebben wij deze tentoonstelling doorlopen, wij vonden het echt leuk om te zien dat een gebouw zoveel geschiedenis heeft en voor verschillende doeleinden (al zijn het niet de meest vrolijke) heeft gediend.

Kort samengevat: Is het hotel gebouwd door een Scheepvaartmaatschappij : de Koninklijke Hollandsche Lloyd bouwde (kostte uiteindelijk 8 x zoveel als begroot) het Lloyd Hotel langs de IJ-oever, omdat hun schepen van deze oever vetrokken. Destijds konden er zo'n 900 landverhuizers verblijven in het hotel. Het hotel werd gebruikt voor emigranten die aankwamen in het naastgelegen gebouw (soort Quarantainegebouw) waar ze een medische keuring moesten ondergaan en onder de douche werden gezet. Ze verbleven vervolgens een aantal dagen in het hotel voordat ze verder reisde (naar Amerika). Helaas gaat de koninklijke Hollandsche Lloyd familie uiteindelijk failliet (in 1935) en komt het gebouw in handen van de Amsterdamse gemeente. Na deze periode wordt het gebouw gebruikt voor verschillende doeleinden: zo was het een opvanghuis voor vluchtelingen (bijvoorbeeld Joden, voor de oorlog), is het tijdens de bezetting een Duitse gevangenis, is het na de oorlog een huis van bewaring (eerst voor volwassenen en later ook voor jongeren. Na deze periode wordt het gebruikt als kunstgalerie waarna het na een wedstijd door de gemeente weer een bestemming krijgt als hotel sinds 2004 (sinds 2001 is het hotel een rijksmonument)

Eerlijk gezegd 'voel' je als je door dit gebouw loopt (wij deden dit 's avonds na het eten) dat dit gebouw een rijke geschiedenis heeft. Het is groot en er zijn allerlei kunst onderdelen verwerkt in verschillende hoekjes. Je zou gemakkelijk kunnen verdwalen, je kan namelijk op verschillende manier omhoog en omlaag en je gaat door smalle en hoge hallen. Het heeft ook iets spookachtigs.

De kamer

In één woord: GE-WEL-DIG, het was de 5 sterren meer dan waard. Een groot bed, een modern interieur, een zeer grote kamer, een leuke schommel midden in de kamer en een bad op een prachtige plek onder het raam! De balken in het plafond gaven de ruimte sfeer maar eigenlijk paste alles, er stond bijvoorbeeld ook een hele mooie  grote houten kast. Verder een ruime badkamer met een lekkere grote douche en genoeg handdoeken om wel 3 nachten te blijven.

We konden Jeppe onder een van de schuine wanden zetten en hierdoor stond hij wat 'afgeschermd' en konden wij nog gewoon de TV aanzetten ( het EK begon). De parkeergarage was in dezelfde straat (aan het begin van de straat) maar heeft een aparte uitgang voor het Lloyd hotel waardoor je direct aan de achterkant van het hotel staat (enige kleine minpunt is de steile trap vanuit de parkeergarage, wij moesten de wagen hierdoor optillen maar ook je koffers moet je naar boven brengen). Aan de achterkant van het hotel bevind zich een terras waar je kan eten of wat kan drinken (binnen heb je ook een restaurant).

Bij de incheck werden we enorm vriendelijke te woord gestaan, we konden via een formulier opgeven wat we wilde eten als ontbijt en hoe laat we dit op de kamer bezorgd wilde hebben (kon ook in de eetzaal maar met een kleintje vonden wij dit op de kamer makkelijker). Het ontbijt zelf was lekker, alles was vers en ruim voldoende. Niks op aan te merken! Op de kamer was verder een waterkoker aanwezig en een koffiezetapparaat (Nespresso) en een fles water.

Ondanks dat er geen airco was en het op de dag dat wij er waren zo'n 28 graden was, was de kamer koel genoeg en hebben we heerlijk geslapen. Je hoort wel het stadsleven maar dit was niet storend.

In de omgeving

Wij hebben in de middag recht tegenover het hotel geluncht. Een hippe tent met een wat aparte kaart (veel vegan/vegetarisch eten) ik heb hier heerlijk jackfruit op (dacht serieus dat het vlees was).

Verder hebben wij langs de kade gelopen en zijn we in een half uurtje naar het centrum gewandeld (we hadden de metro kunnen nemen maar wij vonden het wandelen juist lekker). Je bent eventueel aan de overkant ook nog een winkelcentrum (Jumbo/Kruidvat). Qua avondeten hebben we een tentje op 10 minuten afstand (richting Artis) opgezocht via tripadvisor. Je merkte dat ze net weer open waren na een lange sluiting maar dat kon de pret niet drukken, we hebben er lekker gegeten! Artis hebben we de 2e dag lopend (heen en terug) gedaan, was echt goed te doen, ook dit kon met de metro als we wilde. We diende 's morgens wel uit te checken maar we konden aan het einde van de dag een kaartje krijgen (bij de receptie) om uit de parkeergarage te kunnen rijden.

Kortom een heerlijk weekendje (nachtje weg) in eigen land, een echt budgetproof hotel is dit niet want het nachtje was niet goedkoop, maar wil je iets meer luxe en ruimte in een rustig gedeelte van Amsterdam, dan raad ik je zeker dit hotel aan! Meer weten? : www.lloyd.nl