Momlife : Is het een fase? Schelden

Gepubliceerd op 24 januari 2025 om 10:00

Wat een woordenschat! 

Jeppe is sinds september naar school, en wauw, wat komt er ineens een woordenschat uit zijn mond! Helaas niet alleen woorden waar je trots op bent. Vloeken zoals kt, fcking, t*ring en zelfs godverdomme vliegen regelmatig door de kamer. Nou, ik geef toe: ik ben geen heilig boontje en laat zelf ook weleens een scheldwoord vallen, maar zóveel? Nee, dat doe ik niet.

Het lijkt er echter op dat die woorden ineens héél interessant zijn voor Jeppe. Hij heeft duidelijk door dat sommige woorden heftige reacties oproepen, en dat maakt het juist nóg aantrekkelijker om ze te blijven gebruiken. Tijdens de Halloweentocht bleek trouwens dat hij niet de enige is. De kinderen praten elkaar simpelweg na en gooien met woorden waarvan ze geen idee hebben wat ze betekenen – zoals "Conjo".

Die avond waren we als ouders de hele tijd bezig met corrigeren, corrigeren en nóg eens corrigeren. Het voelde alsof we een losgeslagen woordenshow aan het begeleiden waren! En toen... tja, toen kreeg ik voor de derde keer van zijn juf te horen dat Jeppe’s taalgebruik echt een probleem is. Ook de BSO kwam erover praten. Dat was het moment waarop ik dacht: dit kan niet langer zo doorgaan!

 

Wil jij weten hoe we dit probleem hebben aangepakt? Lees in de volgende blog over onze aanpak, de lessen die we hebben geleerd, én wat we nu anders doen om Jeppe’s woordenschat in een positieve richting te sturen!

Schaamte

Het is echt zo'n moment dat je je kapot schaamt: zo'n klein ventje dat vloekt als een volwassen kerel! En alsof dat nog niet genoeg is, steekt hij ook nog zijn zusje aan, die ineens het woord "kut" ook heel interessant vindt. Als ze aan het spelen zijn, vliegen de woorden door de lucht, maar ook in de winkel of gewoon buiten, het blijft maar doorgaan. Echt, soms sta ik met schaamrood op mijn kaken.

Wat doe je eraan? 

k heb echt alles geprobeerd: van streng aanspreken tot straffen (zoals hem op de gang zetten), hem laten nadenken en zelfs rustig op mijn knieën zitten om uit te leggen waarom dit gedrag niet oké is. Maar helaas, niets werkt. Ik vroeg me echt af hoe hij aan sommige woorden komt, maar het is pas sinds hij naar school gaat en vooral sinds hij op de BSO zit.  Daar zitten natuurlijk oudere kinderen en op het speelplein spelen ze met zijn alle en deze kindjes hebben natuurlijk een totaal andere woordenschat. En ja, als die kinderen lachen om zo’n woord, voelt het voor Jeppe natuurlijk als extra stoer.

Wanneer hij vervolgens merkt dat wij thuis ook reageren en hem corrigeren, wordt het voor hem alleen maar interessanter en interessanter. Waar we vroeger alleen een fase hadden met ‘vieze woorden’ zoals poep, plas, scheet en kak, komt er nu ook echt grover taalgebruik uit. 

Mijn tips

Wees een goed voorbeeld

Kinderen leren veel door naar hun ouders te kijken. Als je zelf soms vloekt of scheldwoorden gebruikt, is het belangrijk om hier bewust van te zijn. Probeer je taalgebruik te verbeteren, zodat je kind ook andere manieren leert om zich uit te drukken.

 

Leg uit waarom vloeken niet oke is!

In plaats van alleen te zeggen "dit mag niet", probeer je kind uit te leggen waarom vloeken niet gepast is. Vertel bijvoorbeeld dat sommige woorden anderen kunnen kwetsen en dat er andere manieren zijn om je gevoelens te uiten, zoals door te praten of op een andere manier je frustratie te uiten.

 

Geef alternatieven

Bied je kind alternatieven voor scheldwoorden. Leer ze bijvoorbeeld om te zeggen “Dat is stom” of “Dat is niet leuk” in plaats van grove scheldwoorden. Het helpt als je deze alternatieven herhaaldelijk aanbiedt, zodat je kind weet wat ze in plaats daarvan kan zeggen.

 

Negeer het gedrag (op een positieve manier)

Als je merkt dat je kind met scheldwoorden komt om aandacht te krijgen, kan het helpen om het gedrag even niet te reageren. Door er niet op in te gaan, zal je kind minder snel doorhebben dat schelden een manier is om aandacht te krijgen. Geef positieve aandacht voor ander gedrag.

 

Beloon goed gedrag

Als je merkt dat je kind zich in plaats van te schelden op een andere manier uitdrukt, beloon dit dan. Dit kan door te zeggen “Ik ben trots op je dat je het op een rustige manier zei” of door bijvoorbeeld een sticker of extra speeltijd aan te bieden.

 

Spreek samen af wat de gevolgen zijn

Als het schelden door blijft gaan, bespreek dan samen met je kind wat de gevolgen kunnen zijn. Dit kan een korte time-out zijn, het tijdelijk afnemen van een speelgoed of iets anders dat voor je kind betekenis heeft. Zorg ervoor dat de consequenties consistent zijn.

 

Herhaal en wees geduldig

Verandering kost tijd, dus wees geduldig. Het kan even duren voordat je kind het schelden volledig afleert. Blijf consequent in je aanpak, herhaal de uitleg en zorg ervoor dat je altijd in hetzelfde patroon blijft reageren.

 

Praat over groepsdruk

Als je kind zich door andere kinderen laat beïnvloeden, kan het nuttig zijn om gesprekken te voeren over groepsdruk. Leg uit dat het niet altijd goed is om alles te doen wat anderen doen, en dat het belangrijk is om zelf keuzes te maken, zelfs als anderen iets anders doen.

 

Creëer een veilige omgeving voor gevoelens

Soms gebruiken kinderen scheldwoorden om hun frustraties of boosheid te uiten. Zorg ervoor dat je kind zich veilig voelt om zijn of haar gevoelens op een andere manier te uiten, bijvoorbeeld door te tekenen, te praten of even rustig te worden.

 

Betrek school op de BSO indien nodig

Als het schelden ook op school of bij de BSO een probleem is, kan het nuttig zijn om dit met de juf of de BSO-leiding te bespreken. Zij kunnen mogelijk extra ondersteuning bieden of met je samenwerken om het gedrag te verbeteren.

 

Het belangrijkste is om geduldig en consistent te blijven, en altijd te proberen om het gedrag positief te beïnvloeden in plaats van alleen te straffen. Succes!

Rating: 0 sterren
0 stemmen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.