Pedagogische hulp: Een twee uur durend onderzoek, waarom ben je toch zo onrustig!

Gepubliceerd op 24 april 2024 om 10:00

Emmy, onze hulp. Degene die ons op weg helpt. Ja, we hebben haar inzet voor hulp,  ze is een pedagogisch medewerker. Waarom? Omdat Jeppe af te toe (best vaak) heftig is dan heb ik het niet over een dagje of een paar uur. Dit lieve jongetje staat AAN, vanaf 's morgens tot 's avonds laat en heeft energie.. ik weet niet eens waar ik het mee moet vergelijken. Hij is onbezonnen, ziet geen gevaar, heeft een zeer creatief brein en neemt niet snel genoegen met nee. Hem tegenspreken? Dan wordt hij boos, krijgt een driftbui of is heel erg verdrietig of zijn zusje moet het ontgelden (over de spullen die hij sloopt nog niet eens gesproken).  Het lijkt met tijd en wijlen of we niet bij hem binnen komen, terwijl hij slim zat is om ons te  begrijpen (heel goed zelfs). 

Structuur

Jeppe is van de structuur, rust en orde. Maar met een enthousiaste en wispelturige moeder die niet van een heel (te) strak schema houdt en houdt van impulsieve dingen/acties is dat niet altijd te creëren. Moet ik een paar dagen achter elkaar binnen blijven, thuis en mag ik de deur niet uit? Dan wordt ik gek, ik kan me best even vermaken maar ik wil graag erop uit.  Handig is dit helemaal niet in dit geval! Daarnaast is mijn gedrag impulsief, waar ik de ene keer heel rustig kan blijven uren lang, ben ik de andere keer na 5 minuten helemaal over mijn toeren waardoor Jeppe niet weet wat hij aan me heeft. Daarnaast loopt er naast Jeppe nog een klein meisje rond wat ook een eigen willetjes heeft en aandacht nodig heeft. Dit resulteert regelmatig in heftige dagen, want Jeppe kan je nog geen 5 minuten alleen laten. Dan heeft hij weer iets uitgehaald (ene keer erger dan de andere keer). 

Een half jaar hulp

Daarom klopte we aan bij de gemeente voor hulp en zo kwamen we bij Emmy, we lopen nu al een half jaar bij haar (Jeroen en ik) en soms gaat Jeppe mee. We krijgen handvaten om, om te gaan met Jeppe en zijn gedrag. We hebben formulieren/vragenlijsten ingevuld, laten invullen door de opvang en peutergroepleiders en daar komen dingen uit.. na een half jaar aanpassen, consequent zijn kunnen wij niet echt meer iets veranderen maar is het gedrag van Jeppe ook niet enorm veranderd.

Een twee uur durend onderzoek

Daarom is er nu gekozen voor een twee uur durend onderzoek, ik mocht hierbij aanwezig zijn maar ik heb er voor gekozen om Jeppe alleen te laten bij Emmy. Daarnaast zijn er weer invulformulieren meegegeven voor de opvang en peutergroep. In de eerste versies scoorde hij wat verhoogd op ADHA (wat me niet verbaast) alleen hij is nog te jong om dit echt als stempel op hem te drukken. Daarnaast zijn we natuurlijk ook benieuwd of er een 'verandering' ontstaat als hij naar school gaat. Jeroen was ook een vrij druk jongetje maar werd rustiger naarmate hij naar de basisschool ging. 

Spannend vond ik het wel om Jeppe weg te brengen, hij zei wel even dat hij het 'spannend' vond maar heel eerlijk zegt hij dit al vrij snel. Fien en ik brachten hem weg, en omdat hij nog even moest plassen van mij belandde hij op dat moment direct in een enorme driftbui, dus ik dacht nou die kan ik met een kwartier weer ophalen dat wordt niks. We bleven in de 2 uur in de buurt (Fien en ik) maar we hoorde niets.. het was dus goed gekomen. Na twee uur liep ik naar boven en zag ik hem al over de hal rennen. 

De enige terugkoppeling die ik toen kreeg was 'ik snap dat jij het af en toe echt pittig vind' en 'hij is erg ver'. Maar Jeppe was zo enorm druk dat hij alweer gevlogen was, en richting de gang was gerend, daar moest ik achteraan. Dus veel langer duurde het gesprek niet. Emmy zou het onderzoek gaan uitwerken en me nog bellen.. Dat is nu bijna 3 weken geleden en ze is nu met vakantie, ik had stiekem gehoord al iets te horen maar ik moet nog even geduld hebben. Ik ben erg benieuwd wat er uit komt... waarom ons vriendje toch zo onrustig is of dat hij gewoon 'druk' is.   To be continued.... 

Rating: 0 sterren
0 stemmen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.